REPORTAJ

Artizanul de bolizi auto de la Grivița
Trabantul care zâmbește are peste un milion de vizualizări pe Tik-Tok. Buceagul a fost adus pe platformă și este cea mai pozată mașină din colecție. În curte, lângă garaj, tronează un Ferrari alb, concept propriu. Și pentru toate, Vaska este singurul vinovat. Se apropie de 50 de ani, dar nu-i arată. «Nu știu ce să vă spun... Ori e viciu, ori e hobby, ori e o pasiune. Ori toate trei la un loc! Și îmi place atât de mult ceea ce fac, că nu simt cum trece timpul. Poate de-aia vă par mai tânăr...» ne spune râzând înainte de a istorisi povestea unei pasiuni care a trecut demult de granițele județului.
Povești cu Bucșă, personajul din desenele animate La Grivița, în dreptul parcului, în fața casei lui Cătălin Vasilescu, patru caroserii de mașini, scoase la stradă, fac deliciul copiilor. Și nu numai, căci vestea despre mașinile-concept pe care le face Cătălin Vasilescu a trecut demult de granița județului. Îl găsim greu pentru că are tot timpul ceva de făcut pe lume. Dar de povestit povestește ușor, de parcă ne-am cunoaște de-o viață. Are 47 de ani, dar pasiunea asta a lui pentru mașinile-concept l-a păstrat tânăr. Și ne spune povestea fiecărei mașini din poarta lui: «Trabantul mi l-a adus cineva să îl fac... Încă nu e gata, mai am de lucru. Dar a ieșit surprinzător de bine. IMS-ul de lângă el l-am luat de pe internet, tocmai de la Dăbuleni, cu 1000 de lei... Arată critic, dar o să o scot la capăt cumva. Îmi doresc să o recondiționez... Următorul e un Buceag SR, de prin anii 1965. Mi-l doream de multă vreme, dar n-am găsit decât cabina asta. Iar ultima e de la Tătaru de Brăila, dintr-o curte. Am văzut-o acolo și nu m-am lasat până nu mi-a dat-o! Iar acum, din câte înțeleg, toate au devenit vedete pe site-urile astea de socializare...». Mașinile lui Cătălin nu au motoare. Dar pot fi gata de drum în orice clipă. «Când strâng căte un bănuț, cumpăr ce trebuie pentru ele. Dar mai e mult până să le fac să meargă. Mai degrabă sper să găsesc oameni interesați, cum a fost cel care a adus Trabantul... Și să lucrăm împreună!» ne spune Cătălin.
O mie de ore de muncă pentru un Ferarri Mașinile din fața casei nu sunt singurele pe care Cătălin Vasilescu le-a făcut... cu mâinile. Ni le arată risipite prin curte. O Dacie 1310 cu caroseria remodelată, o mașină sport care așteapă să devină «ceva», un ou de Paște de un metru înălțime pentru un client care are un parc cu dinozauri, un câine fioros de celuloză pentru Mario, băiatul lui de 4 ani care vrea să se facă polițist. Iar în ușa garajului, la umbră, un Ferarri alb pe nume Enzo: «I-am spus așa în amintirea lui Enzo, fratele geamăn al lui Mario. Are un șasiu de Toyota MR2, cu motor central, pe care l-am adaptat. Și ca să ajung cu ea aici, la stadiul ăsta, am muncit aproape 1000 de ore. Poate și mai mult...». Ferarri e admirabil. Dar nu o copie fidelă. Pentru că nici Cătălin nu e un meșter oarecare... E un artizan și e deplin conștient de valoarea lui. Îl întrebăm dacă ar vinde bolidul din ușa garajului: «Am muncit prea mult la ea ca să o vând... Dar știți cum se spune: „pentru prețul potrivit, totul e de vânzare!“. Și am matrițele ei, pot să fac alta oricând. Poate la fel, poate mai bună ca asta...». Nu se grăbește însă. Când va fi, va fi. Dar Cătălin e sigur că ceea ce îi va aduce ziua de mâine e formidabil. Pentru că tot ce face acum e formidabil: «Nu mă plictisesc niciodată. Și pot lucra zi lumină pentru lucrurile astea. Nu obosesc și nu mi se pare greu. Pentru că îmi place cu adevărat ce fac!».
De la pasiune la afacere Deși nu-și permite să traiască doar din pasiunea lui, Cătălin Vasilescu trage nădejde. «Am din ce în ce mai multe comenzi. Și poate că într-o zi voi face numai asta. M-au sunat pentru Ferarri, m-au sunat de la Constanța, pentru un Bentley să clonez piese care s-au rupt, am Dacia din curte, mă sună clienți care mă cunosc de multă vreme... Pentru că ceea ce fac eu nu poți să cumperi de la magazin. Sunt ca un artizan, am un har pentru asta... Și am auzit că de-aștia ca mine îi numeri pe degete în toată țara!» ne spune Cătălin râzând. Îl rugăm să ne povestească cum face. Cum ajungi să construiești, din spumă, caroserii de mașini-concept: «La început, mă miram și eu de mine. Nu știu să vă spun ce fac. Iau tubul de spumă și construiesc. Uneori după ce le-am desenat, alteori pur și simplu, de parcă ar fi în capul meu. Iar la sfârșit descopăr că sunt simetrice și că, de fapt, nici nu mai seamănă cu caroseriile inițale. Pur și simplu sunt un concept nou, numai al meu...». Evident, ca să ajungă la performanțele de care se bucură acum, Cătălin a stricat la fel de mult: «Mi-am făcut socoteala că, la câtă fibră am stricat, îmi cumpăram un Mercedes ultimul tip, în loc să fac un Ferarri. Dar altfel nu se poate. Mai ales că eu sunt încăpățânat, am vrut să iasă cum spun eu. Dacă ar fi să o iau de la capăt sau să dau un sfat cuiva care o vrea să facă asta, i-aș spune să se documenteze înainte de a face ceva. Și-abia apoi să se-apuce de stricat. Că până nu strici, nu înveți nimica, asta e sigur!».
18 Mai 2024, 10:20 (9579 vizualizări - 1 comentariu)
Comentariile cititorilor:
(21 Mai 2024, 15:54)
Felicitari, Catalin! Esti deosebit de talentat, ambitios si muncitor. Nu mai sunt multi ca tine, pacat ca nu te bucuri de mai multa publicitate. Sa fii sanatos si sa transmiti mai departe pasiunea si talentul tau!